Πώς να ξεπεράσετε την πανδημία με σοφία, εστιάζοντας στα συναισθήματά σας

Αυτήν τη στιγμή αντιμετωπίζουμε μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στη ζωή μας: μια παγκόσμια πανδημία, που μας αναγκάζει να μείνουμε μέσα στα σπίτια μας και να απομακρυνθούμε από την οικογένεια, τους φίλους και τους γείτονές μας. Είναι μια εποχή γεμάτη αβεβαιότητα, άγχος και θλίψη και είναι εύκολο να κατακλυζόμαστε από αυτά τα ‘’άγρια’’ συναισθήματα.

Από τη μία πλευρά, θα μπορούσαμε να σταθούμε με εμμονή απέναντι στα συναισθήματά μας, αγωνιζόμενοι να αποκοιμηθούμε και να αγνοήσουμε τα αποθαρρυντικά στατιστικά στοιχεία ή να μείνουμε στις υπερβολικές σκέψεις μας για μια διένεξη στο σπίτι. Από την άλλη, μπορεί να συγκρατήσουμε τα συναισθήματά μας, εθελοτυφλώντας μπροστά σε μια αίσθηση κανονικότητας, που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει πραγματικά, ή εκλογικεύοντας την επόμενη ημέρα της εξόδου μας από αυτή την πραγματικότητα.

 Η κουλτούρα, μας υπαγορεύει συχνά την ιδέα ότι τα φυσικά συναισθήματα είναι είτε καλά είτε κακά, θετικά ή αρνητικά, και μπορούμε να δούμε τον εαυτό μας να εξαναγκάζεται να νιώσει ευτυχία, παρά να συνειδητοποιήσει πώς αισθάνεται πραγματικά.

 

 

Όταν παραμερίζουμε τα αληθινά μας συναισθήματα για να αγκαλιάσουμε μια δήθεν θετικότητα, χάνουμε την ικανότητά μας να αναπτύσσουμε δεξιότητες για να αντιμετωπίσουμε τον κόσμο όπως είναι και όχι όπως θέλουμε να είναι. Είναι τώρα η κατάλληλη στιγμή να καλλιεργήσουμε τη σοφία και το θάρρος και να προχωρήσουμε μπροστά με συναισθηματική ευλυγισία.

 Το μοντέλο της πυραμίδας που ανέπτυξα, απεικονίζει τα κρίσιμα βήματα που μπορούμε να ακολουθήσουμε για να αντιμετωπίσουμε τόσο την πραγματικότητα που βιώνουμε σήμερα, όσο και τα συναισθήματα που αυτή προκάλεσε και μπορούμε να τα επεξεργαστούμε με έναν υγιή τρόπο.

 

 

Τα βήματα που περιγράφονται μπορούν να μας κάνουν πιο ανθεκτικούς και πιο δυνατούς από ποτέ.

 

1. Ευγενική αποδοχή

 Όσο και να θέλουμε, δεν μπορούμε να ελέγξουμε κάθε κατάσταση, πόσο μάλλον μια παγκόσμια πανδημία. Δεν έχει νόημα να προσπαθούμε να αρνηθούμε ή να καταστείλουμε τα συναισθήματα άγχους, απελπισίας ή θλίψης. Αυτό μας κάνει να νιώθουμε χειρότερα. Το να αποδεχθούμε μια δύσκολη κατάσταση, μας ελευθερώνει να προχωρήσουμε πέρα από αυτήν. Η αποδοχή είναι η προϋπόθεση για θετική αλλαγή.

2. Συμπόνια

 

 

Πρέπει να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας. Αυτές δεν είναι φυσιολογικές στιγμές: δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι πεθαίνουν και χάνουν τα προς το ζην. Αναγνωρίστε με καλοσύνη ότι προσπαθείτε να ζήσετε τη ζωή σας, ενώ παράλληλα βιώνετε ανταγωνιστικές απαιτήσεις σε δύσκολες συνθήκες. Δώστε περιθώριο στον εαυτό σας να ηρεμήσει και αφήστε την τελειομανία. Τώρα δεν είναι η ώρα για τελειότητα, αλλά για συγχώρεση και ευελιξία. Επίσης, δείτε αν μπορείτε να αφήσετε στην άκρη την κριτική για τους άλλους. Και αυτοί, κάνουν το καλύτερο που μπορούν. Δεν γνωρίζετε την ιστορία της γυναίκας που συσσωρεύει φαγητό ή τι έχει δει στο παρελθόν της, αλλά τώρα φοβάται. Προσπαθήστε να διευρύνετε το πεδίο σας.

3. Ρουτίνα

 

Τα ανθρώπινα όντα χρειάζονται μια ρουτίνα για να διατηρήσουν την αίσθηση της τάξης. Είναι η κόλλα που μας συγκρατεί από μέρα σε μέρα. Όταν είμαστε αντιμέτωποι με το άγνωστο, τείνουμε να γεμίζουμε τα κενά με φόβο. Αυτήν τη στιγμή είμαστε μακριά από τις ρουτίνες μας, δουλεύοντας από το σπίτι, έχοντας κατ 'οίκον εκπαίδευση και ζούμε σε απόσταση από άλλους. Προσαρμόζουμε τον εαυτό μας σε πρωτοφανείς περιστάσεις. Αυτό μπορεί να είναι τρομακτικό. Ας συμπληρώσουμε, λοιπόν, τα κενά του άγνωστου με πράγματα που είναι άνετα, οικεία και συνδεδεμένα με τις αξίες μας. Οι υγιείς ρουτίνες είναι απαραίτητες, ειδικά εκείνες που σχετίζονται με τον ύπνο, την άσκηση και το φαγητό. Το σώμα και το μυαλό μας είναι διασυνδεδεμένα και η σωματική μας υγεία αντανακλάται στην ψυχολογική μας κατάσταση. Προσπαθήστε να γειωθείτε κατά τη διάρκεια της ημέρας ενσωματώνοντας εμπειρίες που θυμίζουν τον κανονικό τρόπο ζωής σας. Είτε αυτό σημαίνει ότι ξυπνάτε τη στιγμή που κανονικά θα μετακινηθείτε προς τη δουλειά είτε διατηρώντας αυτές τις μικρές συνήθειες που θα σας δώσουν ζεστασιά. Να θυμάστε ότι ενδέχεται να μην είναι δυνατό να τηρείτε όλες τις πτυχές της καθημερινής σας ρουτίνας και να προσεγγίσετε αυτήν τη νέα πραγματικότητα με χάρη αντί με απόλυτο τρόπο.

 

4. Σύνδεση

 

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η «κοινωνική αποστασιοποίηση» είναι πραγματικά φυσική απόσταση. Η σύνδεση είναι πολύ σημαντική, τώρα περισσότερο από ποτέ. Παρόλο που δεν μπορείτε να είστε κοντά σε κάποιους αγαπημένους σας όπως πριν την πανδημία, μπορείτε να συνεχίσετε να καλλιεργείτε τις σχέσεις σας, ειδικά αν αισθάνεστε μοναξιά. Χρειάζεστε αυτήν την υποστήριξη. Επίσης, αν είναι ασφαλές, φροντίστε να αγκαλιάσετε το παιδί ή / και τον σύντροφό σας 

 

5. Θάρρος

Η έρευνα δείχνει τώρα, ότι η ριζική αποδοχή όλων των συναισθημάτων μας, ακόμη και των αρνητικών, είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της ανθεκτικότητας και χτίζει την αληθινή, αυθεντική ευτυχία. Αλλά το θάρρος είναι κάτι περισσότερο από την αποδοχή των συναισθημάτων.

Τα συναισθήματά μας είναι τα δεδομένα που μας λένε τι μας λείπει στη ζωή μας. Ένας ένοχος γονέας μπορεί να μην έχει πραγματική σχέση με το παιδί του. Η θλίψη είναι αγάπη, που αναζητά το σπίτι της, που μας θυμίζει τις ειδικές στιγμές μας. Χαμηλώστε και αντιμετωπίστε τα δύσκολα συναισθήματά σας με θάρρος. Αυτό που θα ανακαλύψετε μέσα σας θα σας καθοδηγήσει πώς να λάβετε καλύτερες αποφάσεις και να κάνετε ενέργειες που αξίζουν.

 

6. Επαναφορά

Αυτή είναι η ώρα για ενδοσκόπηση. Ποιες προτεραιότητες είχατε κάποτε που δεν φαίνονται πλέον σημαντικές; Σε ποια μέρη της πρώην «κανονικότητας» δεν θέλετε να επιστρέψετε; Συγκεντρώστε τα δεδομένα σας, κρατήστε ημερολόγιο και σκεφτείτε τι νέο μαθαίνετε για τον εαυτό σας. Αυτές οι πληροφορίες είναι πολύτιμες και θα σας καθοδηγήσουν καθώς προχωράτε.

 

7. Σοφία

 

Η ομορφιά της ζωής είναι αδιαχώριστη από την ευθραυστότητά της. Είμαστε νέοι έως ότου δεν είμαστε. Περπατάμε στους δρόμους και νιώθουμε ερωτεύσιμοι μέχρι να έρθει μια μέρα που συνειδητοποιούμε ότι είμαστε αόρατοι για τους άλλους. Είμαστε υγιείς έως ότου μια διάγνωση μπορεί να μας γονατίσει. Η μόνη βεβαιότητα είναι η αβεβαιότητα, και μόλις το αντιληφθούμε ως τη μόνη αλήθεια, τόσο πιο υγιείς και πιο αυθεντικά θα είμαστε πιο ευτυχισμένοι. Το θάρρος δεν είναι η απουσία φόβου. Είναι ο θρίαμβος πάνω στον φόβο, όπως είπε ο Νέλσον Μαντέλα.

 Ο χρόνος μας σε αυτήν τη γη είναι πολύ σύντομος και εξαιρετικά πολύτιμος. Η ζωή, μας ρωτά όλους τώρα: «είσαι ευέλικτος»; Απαντήστε ανεπιφύλακτα «ναι». Είναι ένα «ναι» βαθιά συνδεδεμένο με την δική σας καρδιά, με την εικόνα του εαυτού σας όπως πραγματικά είστε. Επειδή βλέποντας τον εαυτό σας, μπορείτε να δείτε καθαρά και τους άλλους: ο μόνος βιώσιμος δρόμος προς το μέλλον, σε έναν εύθραυστο, όμορφο κόσμο.

 

Susan David

 

Επιμέλεια: Ιφιγένεια Τσαντίλη

Δημοσιογράφος- Επικοινωνιολόγος M.Sc.

https://ifigenia-tsantili.gr

Σχετικά Άρθρα