Οι ευεργετικές ιδιότητες του φαγόπυρου!

July 6, 2017 - 8:29am By: editor 0 comments

Το φαγόπυρο ή αλλιώς «μαύρο σιτάρι» (επιστημονική ονομασία Fagopyrum esculentum) είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στην Κίνα, την Ιαπωνία, την Κορέα, καθώς και σε άλλες ασιατικές χώρες, αποτελώντας βασικό συστατικό για τα noodles. Λέγεται ότι οι πρώτοι που το χρησιμοποίησαν ήταν οι μοναχοί στο Θιβέτ, που έφτιαξαν ζυμαρικά από το αλεύρι του, ενώ μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα αποτελούσε ένα από τα βασικότερα συστατικά της διατροφής στη Βρετανία, τη Νορμανδία, τη Βόρεια και Ανατολική Ευρώπη. Παρά την ονομασία, το φαγόπυρο δεν έχει σχέση με το σιτάρι, δεδομένου ότι δεν είναι χόρτο. Αντιθέτως, συγγενεύει με το λάπαθο και το ραβέντι. Επειδή οι σπόροι του τρώγονται και είναι πλούσιοι σε σύνθετους υδατάνθρακες, αναφέρεται ως «ψευδο-δημητριακό».
Είναι θάμνος που φτάνει τα 80 εκ., ιδιαίτερα ανθεκτικός στα ψυχρά κλίματα και στα φτωχά εδάφη και ανθίζει τους μήνες Ιούλιο-Σεπτέμβριο. Οι καρποί του έχουν τριγωνικό σχήμα και καφέ χρώμα.
 
Θρεπτικές Αξίες
Είναι εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης. Τα 100 γρ. φαγόπυρου περιέχουν 11-14 γρ. πρωτεΐνης. Είναι πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β και κυρίως σε ριβοφλαβίνη (Β2) και νιασίνη (Β3), σε βιταμίνες Ε και Κ, ενώ περιέχει πολλά μέταλλα και ιχνοστοιχεία (ασβέστιο, σίδηρο, μαγνήσιο, φώσφορο, κάλιο, ψευδάργυρο, μαγγάνιο, σελήνιο και χαλκό). Περιλαμβάνει, επίσης, αρκετές φυτικές ίνες και σύνθετους υδατάνθρακες, με αποτέλεσμα να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ελεύθερα από άτομα με σακχαρώδη διαβήτη, ενώ είναι τροφή πλούσια σε φλαβονοειδή, ουσίες με ισχυρή αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση. Δεν περιέχει γλουτένη και επομένως μπορεί να καταναλωθεί από άτομα με δυσανεξία σε αυτή (κοιλιοκάκη).
Έρευνες έχουν δείξει, ότι δίαιτες που το περιέχουν, έχουν συνδεθεί με τη μείωση του κινδύνου ανάπτυξης υψηλής πίεσης του αίματος (υπέρτασης) και με την ρύθμιση της χοληστερίνης (μειώνει τα επίπεδα της LDL «κακής» χοληστερίνης και ανεβάζει την HDL «καλή» χοληστερίνη) και της αρτηριακής πίεσης. Συνάμα, βοηθά στην αντιμετώπιση της αρτηριοσκλήρωσης, ενώ δρα καταπραϋντικά στους πονοκεφάλους και τις δερματοπάθειες. Παράλληλα, χάρη στις φυτικές ίνες που περιέχει, βοηθά σημαντικά στην εύρυθμη λειτουργία του εντέρου, προσφέροντας γρήγορο κορεσμό. 
 
Ιδέες για μαγειρική
Μπορείτε να το προσθέσετε βρασμένο στο γιαούρτι, το γάλα ή τις σαλάτες, ή να χρησιμοποιήσετε το αλεύρι του σε ψωμί, πίτα, πίτσα, ζυμαρικά κ.ά. Μπορείτε επίσης να το αναμείξετε με αλεύρι ολικής για μια διαφορετική και πλούσια γεύση.
Τέλος, αν θέλετε να πάρετε μια ισχυρή δόση Ανατολής, μπορείτε να δοκιμάσετε τσάι από φαγόπυρο, το γνωστό sobacha στην Ιαπωνία.

Blog Category: 

Facebook