Λίγος ύπνος = περιττά κιλά

Ξέρουμε όλοι πολύ καλά ότι εάν δεν κοιμόμαστε αρκετά ή αν δεν έχουμε ποιοτικό ύπνο, βλάπτεται η υγεία μας. Η Αμερικανίδα ερευνήτρια Eve Van Cauter από το Πανεπιστήμιο του Σικάγο ανακάλυψε πρόσφατα ότι στα άτομα που δεν κοιμούνται καλά, αυξάνεται ο κίνδυνος παχυσαρκίας. Η ερευνήτρια εξέτασε 11 υγιείς άνδρες σε ένα εργαστήριο ύπνου και παρατήρησε ότι όσοι κοιμήθηκαν μόνο τέσσερις ώρες την νύχτα, είχαν μεγαλύτερη επιθυμία για γλυκίσματα από αυτούς που κοιμήθηκαν οκτώ ώρες. Η Eve Van Cauter κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η επιθυμία για ζάχαρη οφείλεται σε ελλιπή ύπνο, που αναστατώνει την ισορροπία ορμονών στο σώμα και οδηγεί στην διαταραχή της όρεξης και του μεταβολισμού.

Είναι σίγουρο ότι το υπερβολικό βάρος οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, τόσο γενετικούς όσο και περιβαλλοντικούς. Αναμφίβολα, το γεγονός ότι δεν τρώμε σωστά και ότι δεν κινούμαστε αρκετά, έχει ως αποτέλεσμα την παχυσαρκία.

Περίπου το 30% του πληθυσμού έχει σχεδόν καθημερινά προβλήματα ύπνου. Έχει παρατηρηθεί οτι έστω και μισή ώρα λιγότερου ύπνου από οτι χρειαζόμαστε, αυξάνει την ορμόνη ορεξίνη την επόμενη ημέρα καθώς και την υπερφαγία. Επίσης είναι καλό να γνωρίζουμε ότι ο απαιτούμενος ύπνος βοηθάει στην απώλεια βάρους και στο να διατηρεί κανείς το ιδανικό του βάρος, μέσω πολλών μηχανισμών, αλλά κυρίως ορμονικών, αλλά και μέσω βελτίωσης της εντερικής χλωρίδας.

 

 

Μεγάλη έρευνα του Harvard αναφέρει οτι εως 20 λεπτά μεσημεριανού ύπνου μειώνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων στο 35%.

Ξέρουμε επίσης ότι το στρες αυξάνει τις ορμόνες κορτιζόλης και αδρεναλίνης στο αίμα, που οδηγεί σε ψηλότερο σάκχαρο αίματος, ινσουλίνη και την δημιουργία και αποθήκευση λίπους, ιδιαίτερα στην περιοχή της κοιλιάς και της μέσης. Φαίνεται όμως οτι ο καλός ύπνος παίζει πολύ μεγαλύτερο ρόλο από ότι φανταζόμαστε μέχρι σήμερα.

Όταν κοιμόμαστε ο μεταβολισμός μας φυσιολογικά πέφτει, έτσι είναι ο βιολογικός ρυθμός μας. Κατά τον ύπνο συμβαίνουν όλες οι λειτουργίες αναδόμησης των κυττάρων και οι τοξικές ουσίες που δημιουργήθηκαν κατά την διάρκεια της ημέρας απομακρύνονται από τον οργανισμό. Μετά από δυο ώρες περίπου αφού κοιμηθούμε και όταν είμαστε πια στην κατάσταση βαθύ ύπνου, αρχίζει η έκκριση της αυξητικής ορμόνης, η οποία είναι η σημαντικότερη ορμόνη αντιγήρανσης, που φροντίζει να προστατεύεται η μυϊκή μάζα και να αυξάνεται ή να μειώνεται το λίπος.

Κατά την διάρκεια του νυχτερινού ύπνου μειώνονται τα επίπεδα της ορμόνης του στρες, της κορτιζόλης και το σώμα χαλαρώνει. Το σώμα εκκρίνει επίσης την ορμόνη μελατονίνη, που έχει πολλές και διάφορες λειτουργίες (είναι από τα ισχυρότερα αντιοξειδωτικά που προστατεύουν τον οργανισμό και ιδιαίτερα το DNA απο βλάβες) και η οποία ελέγχεται από το φώς και το σκοτάδι. Για αυτόν τον λόγο φροντίστε να απολαμβάνετε καλό ύπνο για χάρη της υγείας σας και του βάρους σας!

 

 

Ισχύει ότι δεν πρέπει να τρώμε αργά το βράδι και ότι αυτόμπορεί να συντείνει στην αύξηση του βάρους;

Είναι πολύ σημαντικό να μην τρώμε τις τελευταίες 2-3 ώρες πριν πάμε για ύπνο. Ο μεταβολισμός πέφτει όταν κοιμόμαστε, γιατί το σώμα μας δεν έχει ανάγκη από τόση ενέργεια. Η τροφή που τρώμε λίγο πριν πάμε για ύπνο μετατρέπεται στο μεγαλύτερο βαθμό της σε λίπος.
Πολλά άτομα αισθάνονται μεγάλη επιθυμία για κάτι γλυκό ειδικά αργά το βράδυ. Οι υδατάνθρακες, ειδικά αυτοί που έχουν υψηλό γλυκαιμικό φορτίο αυξάνουν την ινσουλίνη και μειώνουν την αυξητική ορμόνη τις πρώτες ώρες του ύπνου. Αυτό οδηγεί σε διατάραξη του μεταβολισμού και σε πρόωρη γήρανση.

Αυτό οφείλεται συνήθως ή σε λάθος επιλογή τροφών κατά το δείπνο με πολλούς υψηλά γλυκαιμικούς υδατάνθρακες που οδηγούν πρώτα σε μεγάλη άυξηση και μετά σε πτώση του σακχάρου αίματος 2-3 ώρες αργότερα, ή και σε ανεπαρκή γεύματα σε συνδυασμό με αυξημένο στρες κατά την διάρκεια της ημέρας. Εάν τρώμε νωρίς το κύριο γεύμα μας για παράδειγμα γύρω στις 16:00 17:00 είναι καλύτερα να τρώμε ένα μικρό γεύμα γύρο στις 20:00 πλούσιο σε πρωτεΐνες.

 

 

Φαίδων Λίντμπεργκ
Παθολόγος-Διαβητολόγος
Διευθυντής της Dr. Lindberg’s Clinic, Οσλο, Νορβηγία,
www.fedon.no

Σχετικά Άρθρα