Αντιοξειδωτικά: η σημασία τους στη διατροφή μας και σε ποιες τροφές βρίσκουμε τις πολύτιμες αυτές ουσίες

Τα αντιοξειδωτικά είναι θρεπτικά συστατικά που βρίσκουμε στα φρούτα και στα λαχανικά, και ενισχύουν την δράση του ανοσοποιητικού μας συστήματος, προστατεύοντάς μας από κάθε είδους παθήσεις. Καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες του οργανισμού, καθυστερώντας την εμφάνιση σημαδιών πρόωρης γήρανσης—κάτι που πρέπει να προσέχουν (και να λαμβάνουν περισσότερα από την διατροφή τους) όσοι ασκούνται τακτικά, καθώς η γυμναστική προκαλεί την δημιουργία περισσότερων ελεύθερων ριζών.

Οι ελεύθερες ρίζες παράγονται συνεχώς στον οργανισμό μας, ως αποτέλεσμα του μεταβολισμού, αλλά και από την έκθεσή μας στην περιβαλλοντική μόλυνση. Αυτές οι ελεύθερες ρίζες προκαλούν βλάβη στα κύτταρά μας, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται σημάδια πρόωρης γήρανσης, αλλά και πολύ πιο σοβαρά προβλήματα.

Η καθημερινή πρόσληψη αντιοξειδωτικών μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων, ενώ μειώνει τον κίνδυνο θρομβώσεων, μειώνοντας τη συσσώρευση αιμοπεταλίων.

Ο καλύτερος τρόπος, όπως είπαμε, να προσλάβουμε περισσότερα αντιοξειδωτικά είναι να τρώμε καθημερινά άφθονα φρούτα και λαχανικά, αλλά και να λαμβάνουμε συμπληρώματα που περιέχουν βιταμίνη A, C, Ε και σελήνιο. Αν θέλετε να πιείτε χυμό, θα ήταν καλύτερα να τον φτιάξετε μόνοι σας, καθώς θα περιέχει πολύ λιγότερη ζάχαρη και συντηρητικά—αν και εμείς θα προτείναμε να αξιοποιούσατε τα φρούτα σας σε ένα ωραίο και δροσερό smoothie, που θα σας προσφέρει και τις φυτικές ίνες που έχει ανάγκη ο οργανισμός σας.

Όταν μαγειρεύετε λαχανικά, μην το παρακάνετε, καθώς χάνουν μεγάλες ποσότητες από τα θρεπτικά συστατικά και τα αντιοξειδωτικά τους. Είναι πολύ καλύτερα αν τα μαγειρέψετε στον ατμό, σε κινέζικο τηγάνι, ή – πιο απλά – αν τα καταναλώσετε ωμά.

 

Ποιες τροφές είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά

Blueberries

Τα blueberries είναι από τα πιο νόστιμα και ωφέλιμα superfoods. Περιέχουν τεράστιες ποσότητες φυτικών ινών, βιταμίνες και πολλά αντιοξειδωτικά, που έχει αποδειχθεί από αρκετές μελέτες ότι έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες, αλλά προστατεύουν και την υγεία της καρδιάς μας. Χρησιμοποιήστε τα στο πρωινό, σε ένα smoothie, ή και σαν ελαφρύ απογευματινό σνακ. Δεν ξεχνάμε όμως και τα άλλα μούρα.

 

Φράουλες και σμέουρα

Οι φράουλες και τα σμέουρα περιέχουν κι αυτά μεγάλες ποσότητες αντιοξειδωτικών. Για την ακρίβεια, τα αντιοξειδωτικά τους είναι οι χρωστικές εκείνες ουσίες που τους δίνουν το έντονο κόκκινο χρώμα τους. Οι φράουλες είναι, επίσης, εκπληκτική πηγή της αντιοξειδωτικής βιταμίνης C, και τα σμέουρα έχουν αποδεδειγμένα αντικαρκινικές ιδιότητες. Και, προφανώς, θυμίζουμε ότι έχουν υψηλή περιεκτικότητα και σε αναγκαία μέταλλα και άλλες βιταμίνες.

 

Καφές

Ο καφές φίλτρου, χωρίς να τον επιβαρύνουμε με κρέμες, ζάχαρη ή σιρόπια, είναι από τις πιο υγιεινές μας καθημερινές συνήθειες. Περιέχει μεγάλες ποσότητες αντιοξειδωτικών, μας γεμίζει ενέργεια, και έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να ελαττώσει τον κίνδυνο παθήσεων όπως ο διαβήτης τύπου 2, παθήσεις του συκωτιού, αλλά και νόσος Αλτσχάιμερ.

 

Σκούρα σοκολάτα

Η σκούρα σοκολάτα περιέχει ισχυρά αντιοξειδωτικά, και μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη για την καρδιά μας. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι εξακολουθεί να είναι γλυκό, και πρέπει να καταναλώνεται σε μικρές ποσότητες. Αλλά ένα μικρό κομμάτι σοκολάτας μπορεί να είναι αυτό που χρειάζεστε για να ικανοποιήσετε την ανάγκη σας για κάτι γλυκό κάθε μέρα, και να αφήσετε στην άκρη περιττά (και πολύ πιο ανθυγιεινά) σνακς.

 

Τα σταφύλια

Συγκεκριμένα, τα σκούρα σταφύλια. Η κατανάλωσή τους έχει συσχετιστεί με την μακροζωία, και περιέχουν σημαντικές ποσότητες φυτοθρεπτικών. Απολαύστε τα ως ένα δροσερό, απογευματινό σνακ!

 


 

 

Θοδωρής Διάκος

Πηγή: Ιατρονετ

Σχετικά Άρθρα